Thursday, June 23, 2011

Där går min hjälte


Ända sen jag första gången hörde 'Monkey Wrench' så har Foo Fighters varit ett av mina absoluta favoritband. Igår spelade de på ett nästan fullsatt Stockholms Stadion (31 000 hade letat sig dit) och det var en sån där magisk kväll då inget kunde gå fel - det ryktades om att det skulle bli regn, men vädret var perfekt. Efter några timmars väntan och ett par ganska tråkiga förband, satte röjet igång. Och vilket röj! Man brukar prata om artister som ger allt på scen, men fan vet om inte Dave Grohl ger mer än så. Han hoppar, studsar, springer och spelar gitarr som om varje sekund vore hans sista. Han har en sån energi att det är omöjligt att inte ryckas med och att gilla varje ögonblick lika mycket som han, och bandet, verkar göra. Foo Fighters spelar en positiv, livsbejakande rock som, tycker jag, skiljer sig från det mesta som görs annars idag - blackmetal, demoner, ockultism och annan deprimerande skit. De spelade alla sina stora hits, och just Monkey Wrench var en av de bästa igår kväll, även om 'Best of you' förmodligen var kvällens pärla. Det här var deras största Sverige-spelning hittills, jag hoppas det blir fler i framtiden, och snart!

Labels: , ,

1 Comments:

At 3:02 PM, Blogger Karin said...

Kul att det var bra! Jag har aldrig riktigt fastnat för dem på det sättet att jag tycker det är värt en tripp till Stockholm för att se på dem men kommer de till Göteborg lär jag säkert gå och kolla :D

 

Post a Comment

<< Home