Tuesday, March 22, 2011

För att 5 kronor är mindre än 12 kronor


Vem sa att VHS:en var död? Fortfarande finns det ett stort antal filmer som aldrig getts ut varken på DVD eller Blu-Ray (för de som nu bryr sig om det), utan man får leta efter dom på gamla hederliga VHS-kassetter. Ibland köper jag VHS trots att det finns en DVD-utgåva, bara för att omslaget är snyggare, och ibland köper jag VHS trots att jag äger en DVD-utgåva - isåfall rör det sig antingen om en Jeff Bridges-film eller någon av mina favoritfilmer som bara är för cool att avstå. Det faktum att ingen människa längre vill ha VHS och att de därför slumpas bort för 5-10 kr/st, ibland ännu billigare, på andrahandsmarknaden, gör bara valet lättare, anser jag. Det som möjligen hindrar mig är att VHS är ganska utrymmeskrävande, men är man en packråtta så är man. Nyligen kom jag över några VHS-filmer på Myrorna inne i Norrköping, för fem kronor styck, den ovan avbildade 'Deadly Dreams' från 1988 har jag aldrig sett, den har tydligen fått ganska dålig kritik, men för fem kronor är det ett givet köp.

Så här ser baksidan ut...



...och kassettfodralet är Video Trades patenterade röda med genomskinligt inlägg - kassetten ligger stadigt utan att glida omkring, precis som det ska vara.

Labels: , , ,

2 Comments:

At 4:22 AM, Anonymous Affe said...

Det kanske är mindre än 12 kronor, men filmen lär ju inte vara bättre eller i ett bättre skick, därför är det inte mycket av ett kap! ;)

Älskar dock fodralet, det är som du säger som det ska vara. Man blir nästan sugen på att börja samla på ex-rental VHS filmer.

 
At 9:45 AM, Anonymous BlueRoseCase said...

Oj, längesen jag köpte en VHS-film, däremot har jag sparat några stycken som inte finns på DVD mig veterligen, till exempel 50-tals "klassikerna" I Was a Teenage Werewolf och I Was a Teenage Frankenstein...

 

Post a Comment

<< Home