Monday, June 13, 2011

Thunderstruck


Parkarbetaren Roy Sullivan, på bilden ovan, är den människa som har träffats flest gånger av blixten - sju gånger, mellan 1942 och 1977. Jag läste om honom i Guinness Rekordbok när jag var liten, jag var väldigt fascinerad av alla sorters rekord under en period, och det här var ett som fastnade i min sjuåriga hjärna, och har orsakat en närmast irrationell rädsla för att bli träffad sedan dess. Det sägs att risken att bli träffad av blixten är runt 1 på 6000, jag vet inte riktigt hur de har räknat men jag utgår från att de menar 1 av var 6000:e människa som utsätter sig för risken att bli träffad (om 'risk' betyder att det räcker med att vara utomhus när det åskar, eller om man måste utsätta sig för en betydande risk som t ex att vara ute på ett öppet fält och hålla i en metallstav, vet jag inte). Hursomhelst: Häromkvällen, när jag var på väg hem från en kompis, regnade och åskade det ordentligt. Åskan var flera kilometer bort men himlen lystes upp av blixtar oroväckande ofta. Jag var redan ganska uppjagad då jag plötsligt insåg att jag dessutom höll i ett paraply, vilket förstås innebar en förhöjd risk. Resten av promenaden till busshållplatsen (tio minuter) avverkades i snabb takt, utan paraply, i ösregn. Jag klarade mig helskinnad den här gången men nästa gång det åskar så stannar jag nog inne.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home