Thursday, June 02, 2011

Boktips #10


En sommardag för ett par år sedan fick jag se den här boken på skyltning i Akademibokhandelns pocketställ. Äntligen, tänkte jag, en man som vågar säga sanningen! Jag införskaffade boken, sträckläste den flera gånger om, och var därefter övertygad om att ateism var det enda rätta förhållningssättet. Richard Dawkins, till vardags professor i bilogi vid universitetet i Oxford, framför i boken flera argument till varför tron på en gud - den kristna guden, Allah, eller valfri afrikansk stamgud - är irrationell, åtminstone ur vetenskaplig synvinkel. Han gör det med en ton som bitvis förefaller vara arrogant, men kanske det är oundvikligt att det blir så när man som Dawkins attackerar religionen i dess sämsta former. Efter att jag läst boken har jag emellertid fått nya insikter, jag har långt ifrån blivit omvänd, men numera ser jag ateismen som ett av flera olika förhållningssätt, snarare än en absolut sanning. Inget förhållningssätt kan egentligen sägas vara mer 'rätt' än något annat. Jag tycker fortfarande att boken är läsvärd, bl a eftersom den förklarar Det naturliga urvalet, Darwins största upptäckt, på ett kortfattat och bra sätt (mer om detta i kommande boktips).

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home