Friday, April 08, 2011

Den flätade mannen


Nån gång då och då dyker det upp en film, kanske någon man har hört talas om tidigare men inte sett, som genast blir en favorit bland alla de tusentals filmer man har sett. The Wicker Man är en sådan film. Jag hade hört en del bra recensioner av denna brittiska klassiker från 1973 tidigare och tänkt att jag borde se den någon gång. När jag var i London förra året köpte jag till slut ett ex, mest för att det var 'en kultfilm man bara bör ha i samlingen', inte för att jag var särskilt sugen på att se den just då. Efter någon månad hamnade den till slut i DVD-spelaren, och gjorde ett sånt intryck på mig att jag sedan dess har sett den 6-7 gånger till och rekommenderat den till alla jag känner.
Filmen handlar om polismannen Neil Howie, som åker till den skotska ön Summerisle för att undersöka en flickas försvinnande. När han kommer dit verkar ingen av lokalbefolkningen känna till flickan, och blir upprörd då han upptäcker att de ägnar sig åt hedniska ritualer. Howie är troende kristen och mycket av filmen handlar om konflikten mellan olika religioner, om det nu finns någon konflikt - kanske det bara är den ena sidan som ser det så?
Filmens soundtrack, komponerat av Paul Giovanni, är något av det bästa jag hört från brittisk film från den här tiden.
The Wicker Man brukar beskrivas som 'den främsta av alla kultfilmer', men det är först på senare år som den har fått den berömmelse och uppskattning som den förtjänar. När den kom 1973 så ville filmbolaget inte veta av den, den ansågs vara skräp. Originalnegativen förstördes tidigt och idag finns ingen komplett version av filmen, vissa scener som man vet filmades har helt enkelt gått upp i rök, så att säga. Den version som först visades på biograferna var hårt nedklippt, och inte förrän 1979 - då en nästan komplett version dök upp hos filmproducenten Roger Corman - kunde biopubliken få se den längre versionen. Mer om de olika versionerna av filmen finns att läsa här.

Labels: , , , ,

2 Comments:

At 9:51 AM, Anonymous MrSynister said...

The BEES! Argh! Not the BEES!!!!!!

 
At 9:16 PM, Anonymous Sofia said...

Jag måste säga att jag blev helt tagen av den här när jag sent omsider såg den för första gången. Hade hållit mig undan eftersom den verkade så skum och det är det ju också på ett sätt, men på ett jäkligt bra sätt.

http://bilderord.wordpress.com/2010/11/28/the-wicker-man-1973/

 

Post a Comment

<< Home