Wednesday, May 04, 2011

Forrest och jag


Jag är en retard. Det är bara att erkänna, rätt upp och ner. Jag har försökt att dölja det genom att säga att jag hatar filmen Forrest Gump, delvis för att jag ogillar filmer som har med retards "bara för sakens skull", men också för att första gången jag såg filmen, hösten 1997, tillsammans med några vänner, fick jag veta av en kompis att "DU kommer att ÄLSKA den filmen!" Just jag, alltså.
Nu är inte det här något jag beklagar mig över, inte heller något som hänger ihop med mitt tidigare nämnda dåliga självförtroende (som är mycket bättre nu än för några år sen), utan bara ett - inte särskilt seriöst - konstaterande. Visst, jag är hyfsat allmänbildad, jag kan uttrycka mig begripligt och jag går inte omkring och skelar med tungan ute, men ofta tänker jag ologiskt och irrationellt, och handlar därför som om jag vore i total avsaknad av sunt förnuft. I övrigt finns det, förutom ovan nämnda filmvisning, en del sammanträffanden som är svåra att bortse från:
- Samhall ligger bara ca 100 meter från där jag bor
- Min favoritkaraktär i Knasen? Nollan, förstås
- När jag var liten (5-6 år) var jag ett tag kär i en tjej, som jag långt senare fick veta var utvecklingsstörd
Vart vill jag då komma med detta påstående? Kanske att det egentligen inte är så farligt. Snarare tvärtom, skulle jag säga. Retards har många fördelar jämfört med befolkningen i stort. Man är oftast glad och bekymmersfri, pga att man inte har koll på nånting så behöver man inte oroa sig för något, och man har en perfekt ursäkt för alla irrationella uttalanden och handlingar (och blogginlägg) man gör sig skyldig till. Så länge man inte gör som Ben Stiller så är allt OK.

Labels: , ,

3 Comments:

At 3:38 PM, Anonymous Aficionadon said...

Det finns ju inga retards med i Forrest Gump. Men ja, gillar man inte Forrest Gump är man nog bra retarded.

 
At 8:44 AM, Anonymous Sigourney Ditko said...

Det stämmer! Dvs om gränsen går vid 70. För Forrest har 75.

 
At 2:13 PM, Anonymous MrSynister said...

Tom Hanks var mer retarded in "Cast Away", snackades med den där bollen (som för övrigt helt klart utskådespelade Hanks). Också, var glad att du inte kan jämföra dig med Leonardo Dicaprio i "What's Eating Gilbert Grape".

 

Post a Comment

<< Home