Friday, September 11, 2009

Boktips #7


Boken 'Massor av monster', skriven och tecknad av Mercer Mayer (Opal, 1977) fanns på mitt lekis när jag var liten, det var min absoluta favoritbok och när den en dag plötsligt var försvunnen så grät jag floder. Många år senare fick jag tag på den igen, och den är faktiskt ännu bättre än jag mindes den. Handlingen - en flicka postar ett brev till sin kompis, ett monster som samlar på frimärken lägger beslag på brevet, ett annat monster snor brevet från det första monstret, osv - är förstås väldigt enkel, men detaljrikedomen i teckningarna och den fantasifulla översättningen (av Britt G. Hallqvist) gör att man sugs in i en förtrollad värld. Kanske var det den här boken som tände mitt intresse för monster och andra läskiga figurer, kanske även i viss mån mitt teckningsintresse, då jag inte ritade något annat än monster i flera månader efter att jag första gången läste boken.

Labels: ,

3 Comments:

At 2:53 PM, Blogger Johannes Almborg said...

Tycker mig känna igen teckningarna... Är det inte samma illustratör som till den där andra momnsterboken -vad den nu kan heta?

 
At 6:23 AM, Blogger spidercrazy said...

Tänker du på 'Visst finns det monster' av Richard Davis? Jag har den också, den är illustrerad av Nicholas Hockley.

 
At 1:22 PM, Blogger Johannes Almborg said...

Har gjort lite eftersökningar när det gäller titeln på den bok jag tänkte på. "Till vildingarnas land" heter den på svenska Eller "Where the wild things are" på engelska. Skriven av Maurice Sendak. Tydligen även illustrerad av författaren också. Så det var tydligen inte samma person

http://en.wikipedia.org/wiki/Where_the_Wild_Things_Are

 

Post a Comment

<< Home