Tuesday, August 04, 2009

Charles Ingalls, en man att lita på


Jag följde Lilla Huset på Prärien väldigt länge som liten, och redan tidigt stod det klart för mig att Charles Ingalls (spelad av Michael Landon) inte var som andra män. Han var perfekt, så bra en man nånsin kunde bli. Han byggde sitt hus helt själv - hur många gör det idag? Han var stor och stark, men ändå snäll, ansvarstagande, rolig, och försedd med en rejäl dos sunt förnuft. Han klarade av allt, löste alla problem som kom hans väg. MacGyver skulle ha varit avis på Charles Ingalls. Serien finns ute på DVD och jag har införskaffat de första två säsongerna. Det som slår mig mest när jag ser 'Lilla Huset' nuförtiden, är hur mycket av de gamla värderingarna som verkar ha glömts bort idag. Att aldrig ljuga, att hjälpa sin nästa, att hålla ett löfte man gett - detta var heliga principer för dryga 100 år sen, och alla levde efter dem. Varför är det inte så idag?

Labels: ,

2 Comments:

At 11:18 AM, Anonymous Aficionadon said...

Ja det kan jag hålla med om, dagens ungdomar, eller till och med de lite äldre, har inte många av dessa värderingar kvar. Världen kommer gå ännu mer åt helvete när dessa 90-talister tar över världen. God help us all...

 
At 5:42 AM, Anonymous melisa said...

så hiiiimla bra! jag älskade den serien när jag var liten.

 

Post a Comment

<< Home