Tuesday, August 11, 2009

Losern, del 3: Bubbelpojken


Jag hade kanske två, tre lekkamrater under hela skoltiden, inga från min egen klass. När jag ringde och försökte få träffa mina 'klasskamrater' på fritiden, blev jag avvisad och utskrattad. Att ständigt hållas utanför gemenskapen får vissa konsekvenser. Det är som att bli innesluten i en bubbla. Det enda jag visste om mina jämnåriga var det jag kunde observera under skoltid, eller de få gånger jag blev bjuden på födelsedagskalas. 'Bubblan' blev till slut det normala tillståndet, en sorts skydd då glåporden haglade som värst. Jag tillhörde inte deras värld, alltså behövde jag inte bry mig. På något sätt utvecklades jag ändå: jag pratade mer med vuxna än mina jämnåriga, läste böcker, lekte för mig själv (mest lego) och tyckte nog att det mest var skönt att slippa 'kamraterna' och allt vad grupptryck hette. Men effekterna av utanförskapet sitter kvar länge, och än idag känner jag mig osäker i sociala situationer, och funderar på vad det egentligen var jag missade. Hade mitt liv sett annorlunda ut om jag fått vara med från början? Ja, kanske, men inte nödvändigtvis bättre.

Labels: , ,

5 Comments:

At 9:56 AM, Blogger Koala Mentala said...

Vilken sorglig historia. Det är inte utan att man hoppas att du får en gruvlig hämnd till slut!

 
At 12:12 PM, Anonymous MrSynister said...

Jävla snyft historia, lägg på lite piano musik och sänd det på Kanal 5 så har du ett avsnitt av "Huset Fullt". Skärpning Björn, om du hade en massa lego att leka med så hade du en bra barndom, den socialabiten är grovt överskattad.

 
At 4:31 PM, Anonymous Aficionadon said...

Om du inte varit så ensam som liten hade du kanske aldrig blivit ett så stort fan av Spindelmannen som du idag är. Du ska vara glad Björn! Dessutom fick du ju mig och Robin som vänner 25 år senare, det tycker jag är värt några års ensamhet som liten.

 
At 2:28 PM, Anonymous MrSynister said...

Word, och vi kommer vara dina vänner tills du dör... (och ärva dina saker)

 
At 4:01 PM, Anonymous Anonymous said...

maste kolla:)

 

Post a Comment

<< Home