Sunday, September 25, 2011

Från undre halvan


Australien är inte bara känt för känguruer, ständigt återkommande skogsbränder och Mel Gibson - de har även gett ut egna Spindelmannen-tidningar. Häromdagen täppte jag till en lucka i samlingen då jag fick hem min första australiensiska tidning. Denna är utgiven av förlaget 'Federal Comics' 1984, tryckt enbart i svartvitt, och pappret är bland det tunnaste jag har sett - 'Top Value!' som de skryter med i nedre vänstra hörnet är alltså en sanning med modifikation. Som tidning betraktat är det en ganska dålig produkt, men som samlarobjekt blir det, genom dess ömtålighet, genast mer intressant. Tidningen jag fick är nämligen i nästintill nyskick och med tanke på hur många av dessa tunna saker som måste ha förstörts av läsande australiensiska barn så gissar jag att detta är en raritet. Tyvärr så kommer väl inte Australien finnas kvar i sin nuvarande form så länge till - bränder och annan miljöförstöring kommer att förvandla landskapet till Mad Max country inom mindre än 100 år, tror jag - så eventuellt samlarvärde hänger nog på att samlare i andra delar av världen uppmärksammar dessa tidningar.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home