Friday, February 17, 2006

Mer filmtips

Såg nyss Rovdjuret på TV4. Jag har tänkt se den länge men det har inte blivit av. Tyvärr gick den så sent att jag knappt orkade hålla mig vaken genom hela filmen. Nej, tacka vet jag DVD, då kan man själv bestämma tiden, pausa när man vill, avbryta efter halva och se klart en annan dag om man skulle vilja det.
Ett par filmer med den utmärkte skådespelaren Jon Voight som jag vill rekommendera: Runaway Train, från 1985, där han spelar en av två fångar som rymmer från ett fängelse i Alaska och hamnar på ett skenande tåg. Filmen är regisserad av Andrei Konchalovsky och är baserad på ett manus av Akira Kurosawa. Välfilmad och spännande ända till det oväntade slutet.
Midnight Cowboy, från 1969, där hans rollfigur Joe Buck åker till New York för att försörja sig som gigolo, upptäcker att det inte är så lätt som han trodde, träffar småtjuven Rico Rizzo (spelad av Dustin Hoffman) och sen sitter de och fryser tillsammans i en skitig, utdömd lägenhet. Sorgligt men ändå hoppfullt drama, med ett fantastiskt soundtrack.

Labels: , ,

4 Comments:

At 1:52 PM, Blogger Koala Mentala said...

Det är på tok för många länkar i denna post. Stryk tre.

Är Rovdjuret Arnolds bästa film efter Klappjakten? Jo, jag har funderat mycket på detta och är nog nästan beredd att säga att det förhåller sig så.

 
At 1:58 PM, Blogger Koala Mentala said...

Äsch, jag bara skojade nyss ju. Hahaha! Egentligen tycker jag att inte att Rovdjuret är särskilt bra. Men jag har hört att producenten tjänade så mycket pengar på filmen att han hade råd att bjuda sin fästmö på middag på en halvfin restaurang, och det är ju inte fy skam. God bless Rovdjuret!

 
At 2:55 PM, Blogger spidercrazy said...

Jag tycker nog att Rovdjuret 2 är snäppet bättre. Vilket kanske inte säger så mycket. Och bara för att det finns en länk betyder det inte att man måste klicka på den. Jag ger dig bara fler valmöjligheter. Ibland kan det ju vara mer intressant att läsa om skådespelaren än om filmen, och vice versa.

 
At 9:22 AM, Blogger Koala Mentala said...

Men djungeln av färggranna understrukna namn och titlar ger mig ett epileptiskt anfall ju!! Tänkte du på det kanske?! Mördare!

 

Post a Comment

<< Home