Monday, May 31, 2010

Make my birthday, punk


Allas vår Clintan fyller 80 år idag. 80!! Ljusen i hans tårta räcker snart till att värma upp en mindre villa! Clint Eastwood har varit en av mina stora idoler ända sen jag såg Sierra Torrida (så hette den i Sverige, originalets titel är 'Two mules for Sister Sara') som liten, jag vet inte om det var den första Clintan-filmen jag såg men det var definitivt den bästa, tyckte jag iallafall då. I filmen hjälper Clintan en nunna att komma undan några fransmän som jagar henne. Halvvägs genom filmen blir han skjuten av en pil genom axeln. Nunnan hjälper honom att få ut pilen, genom att gröpa ur en skåra i skaftet, fylla skåran med krut, tända på och snabbt dra ut pilen. Denna sekvens etsade sig fast i min då sjuåriga hjärna som det tuffaste jag nånsin sett på film, kunde Clintan göra såna saker, då kunde han klara av vad som helst! Senare har han även visat sig vara en begåvad regissör, två gånger har han vunnit Oscars för både bästa regi och bästa film, 1992 för Unforgiven och 2004 för Million Dollar Baby. I båda filmerna medverkar även Morgan Freeman, ett samarbete som verkar lönsamt då Freeman även fick en oscarsnominering för filmen Invictus, som Clintan regisserade. Filmen handlar om Sydafrikas stora ledargestalt Nelson Mandela, och som av en händelse så är den 31 maj även dagen då Sydafrika blev självständigt från Storbritannien. En dag att fira, alltså!

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home